Mulți copii cu TSA (tulburare de spectru autist) au nevoie de ajutor pentru a învăța cum să acționeze în diferite tipuri de situații sociale. Adesea au dorința de a interacționa cu ceilalți, dar nu știu cum să inițieze conversații, jocuri sau sa lege prietenii, iar ideea acestor noi experiențe poate fi copleșitoare.
Construirea abilităților sociale prin practică poate contribui la îmbunătățirea abilitaților sociale pentru a facilita participarea și integrarea în comunitățile din care aceștia fac parte.
Ce sunt abilitățile sociale?
Abilitățile sociale sunt regulile, obiceiurile și abilitățile care ne ghidează interacțiunile cu ceilalți și cu lumea din jurul nostru. În general, copiii tind să capete abilități sociale în același mod în care învață abilitățile lingvistice: în mod natural și ușor. De-a lungul timpului, ei construiesc o „hartă” socială a modurilor de interacționare cu ceilalți în diferite situații.
Pentru copiii cu autism poate fi mai greu să învețe și să acumuleze aceste abilități pentru a-și construi aceasta „harta” socială.
Dezvoltarea abilităților sociale pentru copiii cu TSA implică:
- Instrucțiuni directe și explicite;
- Prezentarea teoretică a situațiilor sociale cu practică în condiții realiste;
- Suport oferit pentru îmbunătățirea comunicării și integrării senzoriale;
- Învățarea unor comportamente care prezic rezultate sociale importante, cum ar fi dezvoltarea unei relații de prietenie;
- Dezvoltarea abilităților cognitive;
- Dezvoltarea limbajului receptiv și expresiv;
- Grupuri de socializare.
Grupurile de socializare oferă copiilor cu autism, sindrom asperger, tulburare pervazivă de dezvoltare, sau orice alta tulburare de neurodezvoltatare, de toate vârstele, posibilitatea de a-și exersa abilitățile sociale între ei în mod regulat, sub supravegherea și coordonarea unui terapeut ABA sau al unui psiholog pentru copii.
Cercetători de la Universitatea din Utah și U.C. Davis MIND Institute au ajutat la identificarea elementelor ce stau la baza unui grup de socializare eficient pentru copiii cu TSA:
- Oferiți structură și predictibilitate;
- Descompuneți conceptele sociale abstracte în acțiuni simple și concrete;
- Simplificați limbajul și grupați copiii în funcție de nivelul de dezvoltare al limbajului;
- Lucrați în perechi sau grupuri, încurajând cooperarea și parteneriatul;
- Oferiți multiple și variate oportunități de învățare;
- Încurajează conștiința de sine și dezvoltarea stimei de sine;
- Oferiți oportunități pentru practică cât mai realiste, astfel încât abilitățile exersate să fie aplicabile și în condițiile vieții reale.