Comportamentul alimentar al copilului cu Autism

Jul 29, 2021

Ayres (1964) introduce  conceptul de „defensivitate tactilă orală” care descrie reacția excesivă a copilului la anumiți stimuli tactili inofensivi care intră în contact cu gura sau zona orală.

Selectivitatea alimentară, care s-a constatat că afectează peste 45% dintre copiii cu Tulburare din Spectrul Autist (TSA). (Petitpierre,  Luisier,  & Bensafi, 2021 după., Schmitt și colab., 2008).

Stimularea orală  în Tulburarea din Spectrul Autist, a fost abordată în principal prin rapoarte ale părinților.

Ce observă părinții?

  • Evitarea sau răspunsurile comportamentale negative în raport cu stimuli alimentari;
  • Refuzul alimentar  pe baza texturii / consistenței;
  • Preferință pentru  alimente  cu texturi uniforme, fie crocante și uscate, fie pe bază piure, în timp ce texturile mixte pot provoca o anumită rezistență;
  • Consumul frecvent al unui repertoriu alimentar limitat și aportul unui singur aliment;
  • Preferință strictă pentru un singur tip sau chiar o singură marcă de alimente, pe baza caracteristicilor precum textura, mirosul și gustul;
  • Mâncarea „crocantă” este un succes (spre deosebire de fructe și legume).

De ce?

Fără informații concrete, unele studii arată o corelație consistentă între selectivitatea alimentară și afectarea procesării senzoriale. Alte dovezi emergente susțin că, rigiditatea cognitivă contribuie la astfel de dificultăți de alimentație.

Care sunt efectele comportamentului alimentar neobișnuit?

  • Afectează dezvoltarea optimă a copilului;
  • Atrage un aport semnificativ mai scăzut de calciu și proteine la copiii cu autism;
  • Există de cinci ori mai multe șanse ca pe viitor copiii cu TSA să dezvolte probleme legate de hrănire decât copiii tipici;
  • Îi pot face să rateze oportunitățile de participare socială și relaxare în compania altora, chiar dacă unii, în special adulții cu TSA, dezvoltă strategii pentru a face față solicitărilor legate de ora mesei;
  • Refuzul alimentar și / sau selectivitatea la copiii cu TSA necesită ca aparținătorii să acorde atenție deosebită îngrijirii acestora.

Cum putem interveni?

  • Gestionarea emoțiilor resimțite în timpul meselor ar putea ajuta la reducerea comportamentelor provocatoare, deoarece emoțiile trăite de copiii cu tulburare de spectru autist atunci când se confruntă cu stimuli alimentari sunt negative. De aceea, un context social și relațional jucăuș care favorizează emoțiile pozitive pot să-l ajute pe copilul cu TSA să accepte treptat noii stimuli alimentari;
  • Părintele sau terapeutul poate sprijini copilul  introducând treptat diferite forme de simulare senzorială, să le testeze în moduri diferite, să dezvolte strategii individuale pentru a le putea integra;
  • Introducerea copilului în programe terapeutice, precum, terapia ABA, stimulare senzorială și desensibilizare alimentară.

 

Referințe:

Ayres, A. J. (1964). Tactile functions. Their relation to hyperactive and perceptual motor behavior. The American journal of occupational therapy: official publication of the American Occupational Therapy Association, 18, 6-11.

Petitpierre, G., Luisier, A. C., & Bensafi, M. (2021). Eating behavior in autism: senses as a window towards food acceptance. Current Opinion in Food Science, 41, 210-216. 

 

 

 

Psiholog Maria Cutuș
Terapia Son-Rise Crearea unui viitor mai bun prin educație și integrare socială